Update - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Alice Kamp - WaarBenJij.nu Update - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Alice Kamp - WaarBenJij.nu

Update

Door: Alice

Blijf op de hoogte en volg Alice

24 December 2008 | Burkina Faso, Ouagadougou

De dagen vliegen hier voorbij. Ondanks dat niet iedereen kerst viert staat toch wel alles in het teken van de kerst. Althans de versieringen etc. Kunstkerstbomen, lichtjes en slingers, alles is te koop. En de venters met de telefoonkaarten waarmee je op straat vaak wordt belaagd hebben er een nieuw speeltje bij. De opblaasbare kerstman in alle formaten. Zijn gezicht is overigen niet zwart hier maar een raar rose kleurtje. De voorbereiding bij mijn familie bestaan vooral uit het houden van de grote schoonmaak in alle huisjes op het erf. Ik dacht dat ik wel eens een hoop rotzooi verzamelde, maar hier is het nog een tikje erger. En er is zelfs een nieuw (2e hands) bankstel bezorgd. Verder worden van alle dames (klein en groot) de haren gevlochten en kopen ze mooie kleren, Vandaag de 24e wordt de boel nog een beetje versierd geloof ik, inkopen gedaan en om 18.00 uur gaan we naar de kerk. Hoe het morgen met de kerst zal gaan weet ik niet. Veel eten drinken en dansen wordt gezegd. Ik ben benieuwd. Misschien eindelijk een keer dat de mannen en vrouwen samen eten…..

Verder heb ik afgelopen dagen een overdosis cultuur gehad. 2 dans en muziek voostellingen waar ik samen met Marina naar toe ben gegaan. De eerste was in de buurt. Toen we ‘s avonds terugliepen voelde ik dat ze bang was. De geruchten gaan namelijk dat er in de wijk achterons allemaal bandieten rondlopen. Of het echt zo is weet ik niet. De volgende dag zijn we samen met Amadine naar het centre culturel francais gegaan. Het nichtje keek de ogen uit. Had nog nooit zo iets gezien. Gisteravond nog naar een ‘spectacle de conté’ geweest. Je hebt hier mensen die als beroep verhalenverteller hebben en Sala het meisje dat ik privé les geef wordt daar ook voor opgeleid. Leek ons wel leuk om haar daar mee naar toe te nemen. Was een vreemd gezelschap dat op pad ging. Sala met haar zusje (2 zwarten), Nico (Congolees en staat hier te boek als rooie) en 2 Nederlanders (witten). Gelukkig vielen we ter plekke niet zo op omdat heet stikte van de andere nationaliteiten.

Ik hoop dat het gaat lukken vandaag dit berichtje te plaatsen, want afgelopen dagen was of de internetshop in de buurt gesloten en bij weer een ander was er geen stroom etc. Ik ga nu maar eens in het centrum een grotere vestiging proberen. Kan ik gelijk wat lekkere dingen voor de kerst kopen. Maar zelfs naar al die weken heb ik geen idee wat ze nou echt lekker vinden hier. Het één is te zoet, het ander te zout of ze zeggen dat ze het lekker vinden maar eten de helft niet op.

Fijne feestdagen allemaal en jullie horen van mij hoe deze hier verlopen zijn. Het is hier echter maar 1 dag kerst dus van korte duur en vrijdag heb ik weer gewoon les.

xxxx


PS
Berichtje plaatsen is dus gelukt. Het enige dat tegen zat is het verkeer. Dat is ook hier de dag voor kerst dus een ramp. Helemaal al op je fietsje, waar je zo van de sokken wordt gereden. En ook hier wil de politie nog wat bijverdienen de laatste dagen van het jaar. Dus er worden ineens rotondes in het leven geroepen, verkeersagenten geplaatst en als er maar iets op het randje is word je aangehouden. Je hebt dan de keus. Een biljet schuiven of een fikse boete...


En voor de statistieken: ik zag net om 9.00 uur bij de bank dat het 25 graden was buiten... Het echte kerstgevoel!

  • 24 December 2008 - 09:51

    Sandra Smit:

    Geweldig om je zo te kunnen volgen via deze berichten. Goed dat het weer gelukt is.
    Ik wens je een hele bijzonder kerstdag morgen! Die zul je niet snel vergeten ;-)

    Groeten,Sandra

  • 24 December 2008 - 09:54

    Mareike:

    Hi Alice,
    Blijf je verslagen met bewondering en veel plezier lezen.
    Prettige dagen en alle goeds voor 2009

  • 24 December 2008 - 11:57

    Teen:

    Wij wensen jou een prettige kerstdag!en alvast een bijzonder 2009.
    leuk je verhalen te lezen af en tioe wel een beetje jaloers
    bea Teen

  • 24 December 2008 - 12:20

    Derk:

    Hi Alice, lijkt me inderdaad een vreemde gewaarwording om Kerst in zomer tenue te vieren! Hier gaan we snel weer naar het vriespunt toe, met mogelijk zelfs schaatsweer! Afgelopen weekeinde bij Judith en Huub geweest en Am en kids hebben op op de schaatsen gestaan. Wel even wennen voor ze, maar met name Douwe had snel de smaak te pakken. Vanavond met de kerstmis staan overigens Douwe en Eva in het koor, met zelfs een solisten rol voor Eva => erg leuk dus allemaal. Je hoort het allemaal wel wanneer we je weer in NL zien.

    Voor nu wens ik je een hele fijne kerst met je gast familie daar, een mooie afsluiting van 2008 en een spetterend begin van 2009!!!

    Groeten,
    Derk.

  • 25 December 2008 - 12:30

    Peter :

    HI Alice, we wensen jou fijne kerstdagen een een gelukkig nieuwjaar toe!
    Peter&Willie, Amsterdam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burkina Faso, Ouagadougou

Burkina Faso door de ogen van een vrijwilligster

Recente Reisverslagen:

19 Januari 2009

Terug in Nederland

15 Januari 2009

De laatste dagen in Ouaga

12 Januari 2009

Vakantie

07 Januari 2009

Ongewenste avonturen

05 Januari 2009

De laatste les
Alice

Actief sinds 29 Maart 2008
Verslag gelezen: 93
Totaal aantal bezoekers 48053

Voorgaande reizen:

09 Juli 2010 - 29 Juli 2010

Terug naar Burkina

11 Juli 2009 - 02 Augustus 2009

Burkina Faso voor de tweede keer

01 November 2008 - 19 Januari 2009

Burkina Faso door de ogen van een vrijwilligster

30 Juli 2011 - 30 November -0001

Het ruime sop

Landen bezocht: