Een beetje vakantie - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Alice Kamp - WaarBenJij.nu Een beetje vakantie - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Alice Kamp - WaarBenJij.nu

Een beetje vakantie

Door: Alice

Blijf op de hoogte en volg Alice

17 December 2008 | Burkina Faso, Ouagadougou

Het lijkt alsof er weinig bijzonderheden meer te vertellen zijn. Niet dat iedere dag hetzelfde is, maar alles gaat z’n gangetje. Mijn klasje draait op volle toeren. Er zijn inmiddels 2 leerlingen gepromoveerd naar groep 2 en de rest zit enthousiast gereed als het tijd is en ik moet ze bijna wegsturen na 2 uurtjes. Dan heb ik het ook wel gehad. Niet dat het niet leuk is want we lachen toch ook wel heel veel, maar het kost heel veel energie vanwege het geduld dat ik moet opbrengen. (Ik had natuurlijk het liefst gezien dat iedereen in 1 week tijd kon lezen). Het is bijna niet voor te stellen dat volwassene het alfabet niet kennen, niet kunnen schrijven en dus ook niet kunnen lezen. Ik vind het al heel knap dat ze vol enthousiasme na hun werk naar school komen. We beginnen meestal om 18 uur tot 20 uur. Dus dat is best een lange dag als ze rond een uur of 7 ‘s ochtends al aan het werk zijn.

Afgelopen weekend heb ik ook echt een beetje vakantie gehad. Met zijn vijven en chauffeur zijn we naar Nationaal Parc Nazemga gereden. Een lange rit met name omdat het natuurlijk niet allemaal mooi asfaltweg was maar een stoffige zandweg met heel veel hobbels. Maar het was de moeite waard. We werden verwelkomd door spelende olifanten in het water aan de rand van ons kampement en de tour ‘s avonds op het dak van de 4x4 was ook geweldig. Veel olifanten, hert-achtigen (ik laat de franse namen maar achterwege) en apen. Natuurlijk bijna allemaal op een afstandje. Onder het eten werd er gepraat over olifanten die ‘s nachts bij de huisjes kwamen en al dat gepraat leidde er toe dat Liesbeth, met wie ik samen een huisje deelde, een nachtmerrie had van olifanten met lichtjes tikkend tegen ons raam. Ik begon even aan mezelf te twijfelen maar daarna heb ik erg gelachen.
De volgende ochtend weer op het dak van de 4x4 en nu kwamen de olifanten toch wel heel dicht bij. Op nog geen 10 meter afstand staken ze de weg over en toen eentje zich even richting ons omdraaide was de spanning voelbaar en hoorden we de gids en de chauffeur ook even paniekerig tegen elkaar praten. Gelukkig liep het goed af. ‘s Middags nog ‘even’ langs Tiebele, een dorp met traditionele woonomstandigheden en huisjes. Huizen bestaande uit 3 ruimtes in de vorm van een soort van 3 grotten die met elkaar in verbinding staan. Binnenin wel lekker koel.
Na een lange rit terug was ik ook wel weer blij om thuis te zijn waar ik door alle buurtkinderen werd verwelkomd. Natuurlijk met de hoop dat ik koekjes bij me had, maar helaas.

Op dit moment is alles volop in de voorbereiding van het kerstfeest morgen op school. Ik ben heel benieuwd hoe dat zal zijn. Of ze de 90 kids en dito aantal ouders in het gareel kunnen houden. Ik ga vandaag mijn jurkjes ophalen dus ik ben er bijna klaar voor om de gastvrouw voor de ouders en genodigden uit te hangen. Maar ik hoop wel dat ik morgenochtend nog even tijd heb om als echte vrouw een paar bijpassende slippertjes te kopen………. (De vrouwen hier zijn overigens precies hetzelfde wat dat betreft!!!)

Grand bisou en allemaal veel succes met de laatste loodjes voor de kerst.

  • 17 December 2008 - 13:39

    Arjan En Lydia:

    HOi Alice,

    Vanuit het koude kikkerlandje de beste wensen voor het nieuwe jaar en een fijn kerstfeest! Eet je geit met de kerst? Gelukkig ben ik vegetarisch, anders zou ik het bijkans ter plaatse worden geloof ik...;-)
    Veel werkplezier aldaar en we kijken uit naar een volgende bericht! groetjes van Arjan,Lydia en Emma

  • 17 December 2008 - 14:37

    José:

    kerstvoorbereidingen ? man ik zit nog helemaal in de vakantiestress. Gister naar Brussel voor het visum. 1 minuut voor 12 de ambassade binnengerend na de auto op de stoep te hebben geparkeerd. Kom je daar in 'dat hok'' binne met een dikke dame achter het loket die lekker eieren zit te ete nen al frans rateld me dudielijk kon maken dat ik fotos meost gaan plakken. Hebben daarna nog wel verschrikkelijk gelachen over de manier waarop het was gegaan. Smiddag s bij het ophalen was er gewoon niemand en de boel donker, gebouw was wel open dus maar opzoek naar mensen en jawel ... gevonden en kreeg ook mijn paspoort dus HET IS GELUKT!!
    Hilarisch ! Nu inmiddels vet relaxed op the african way.Ik kijk er naar uit !
    Rob snapt nog niet helemaal hoe geweldig dat afrikaanse relaxen is hoor maar dat maak ik hem nog wel duidelijk haha. Voro vakantie is dat de juiste houding. Draai nu al shaggy om nog meer in de stemming te komen.

    Bizar om eerst nog even te gaan skien, maar wat heb ik er zin in mom naar je toe te komen !

  • 17 December 2008 - 15:41

    Ans En Jan Hansen:

    Hoi Alice alweer een tijdje geleden maar wij zien jou daar echt goed functioneren in dat mooie land.Dankdaarheid alom van de mensen daar.(hoe noem je de mensen daar Burkino-Fasonezen is volgens mij het meest logisch.En zoals ik lees ga jij aan de geit met kerst; lijkt me heerlijk;
    Alice mooie Kerstdagen en geniet ervan.

  • 17 December 2008 - 17:05

    Harmenfemmie:

    wensen.jou.een.
    prettege.kerst

  • 18 December 2008 - 10:45

    Barbara:

    Prachtig, die Olifanten! Ik wens jou ook heel fijne Kerst en veel plezier als gastvrouw. Een goede jaarwisseling en dan begint het aftellen alweer. Le temps se passe mais ne se perd pas.
    Liefs, Barbara

  • 19 December 2008 - 14:13

    Sander Van Kesteren:

    Hi Alice, na lange tijd weer een keer je blog bekeken en zo te zien gaat alles prima. Ik wens je prettige kerstdagen in het altijd zonnige Burkina!
    groeten Sander

  • 22 December 2008 - 12:30

    Angeline:

    Ha die Liesje,

    Wat een mooie trip en wat een geweldige fotoos. Dat heb je toch maar weer mooi meegemaakt. Kun je je nog enige voorstelling maken van ons in dat platte koude kikkerland?
    Blijkbaar krijgen we weer vorst met de Kerst. Voor jou in ieder geval een heel gezond 2009 en voor zover merkbaar een fijne Kerst. Ben nu al weer benieuwd naar je ervaringen daarover.
    Liefs Angeline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burkina Faso, Ouagadougou

Burkina Faso door de ogen van een vrijwilligster

Recente Reisverslagen:

19 Januari 2009

Terug in Nederland

15 Januari 2009

De laatste dagen in Ouaga

12 Januari 2009

Vakantie

07 Januari 2009

Ongewenste avonturen

05 Januari 2009

De laatste les
Alice

Actief sinds 29 Maart 2008
Verslag gelezen: 90
Totaal aantal bezoekers 48045

Voorgaande reizen:

09 Juli 2010 - 29 Juli 2010

Terug naar Burkina

11 Juli 2009 - 02 Augustus 2009

Burkina Faso voor de tweede keer

01 November 2008 - 19 Januari 2009

Burkina Faso door de ogen van een vrijwilligster

30 Juli 2011 - 30 November -0001

Het ruime sop

Landen bezocht: