Verschillen - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Alice Kamp - WaarBenJij.nu Verschillen - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Alice Kamp - WaarBenJij.nu

Verschillen

Door: Alice

Blijf op de hoogte en volg Alice

31 December 2008 | Burkina Faso, Ouagadougou

Op de laatste dag van het jaar nog snel even een berichtje. De dagen tussen kers en oud en nieuw lijken wel een beetje op de dagen in Nederland. Of is het gewoon iedere dag hier zo? Als ik er over nadenk wel, maar het valt niet meer zo op. Men werkt een beetje (de een wat harder dan de ander), drinkt wat in de koffiekiosk op de hoek, bezoekt wat vrienden enz enz.
Het zelfde geldt voor mij. De familie begint zich een beetje zorgen te maken over mijn vertrek, dus moeten er toch nog wel allerlei bezoekjes worden afgelegd op de moto. Wel interessant om te zien hoe groot de verschillen zijn tussen de woonsituaties. Daarnaast is er natuurlijk nog wel dagelijks mijn klasje. En die vinden het ook vooral niet leuk dat ik zondag al mijn laatste les heb. Ze vroegen al naar mijn emailadres. Ik ben benieuwd of ze wat gaan sturen. Ze kunnen nog nauwelijks schrijven, en de kosten voor internet zijn dan wel niet veel, 30 eurocent per uur, maar voor hun toch al gauw een warme maaltijd. En je kunt er vanuit gaan dat 99% van de mensen geen computer, laat staan internet thuis heeft. Ook een van de bijna grote verschillen met de westerse wereld zoals ik afgelopen tijd er vele heb gezien en gehoord.

Onderstaand een aantal op een rijtje. Sommigen zijn misschien niet representatief voor heel Burkina, maar juist omdat ik in een vrij arme familie leef.

- Mannen en vrouwen eten gescheiden
- Eten doe je met je handen en uit een pan (ik krijg wel een bord en vork)
- Je nodigt iedereen die langskomt als je zit te eten uit mee te eten(ik doe dat niet, want heb geen zin in vieze handen in mijn bord)
- In de douche plassen is normaal (heb ik 1 keer gedaan toen het gat bezet was)
- Fiets is vervoermiddel voor armen, anders heb je brommer
- Ons kopje koffie voor de visite is hier een kom water
- Alcohol (mn bier) wordt vooral buiten de deur gedronken
- Plastic emmer die kapot is laat je gewoon repareren
- Groente eten ze bijna niet of in de vorm van saus
- De navel is bij veel kinderen een bobbel ipv gat
- Haarstukjes is een vorm van schoonheid
- Afval gooi je gewoon op straat en wordt verbrand
- Geen flesopener aanwezig dan gewoon je tanden gebruiken
- Om 2 uur ‘s middags zeggen ze al ‘bonsoir’
- Slapen doe je gewoon in de kleren van die avond
- Kinderen plassen gewoon in de broek: droogt vanzelf wel op
- Iemand die jonger is als jij voert als vanzelfsprekend een klusje voor je uit
- Discriminatie van ras ben ik hier nog niet tegengekomen, behalve dan dat ze ons blanken als een wandelende bank zien.
- Afspraak 14 uur…. 14.59 is ook nog 14 uur.

Maar er zijn ook opvallende gelijkenissen
- Veel mensen hier hebben mobiel (prepaid)
- Vrouwen houden van mooie kleren en
- Vrouwen hebben veel schoenen (bergen slippers)

Alles bij elkaar doet je toch beseffen hoe rijk we zijn. In financiële zin (ondanks welke kredietcrisis dan ook), in materiële zin, maar ook wat betreft de geestelijke ontwikkeling, we mogen en kunnen allemaal naar school. En dat laatste is hier een groot probleem. Veel ouders kunnen de school gewoon niet betalen en dat is toch wel heel triest. Als je echt op afstand, bijvoorbeeld in Nederland, wat wilt betekenen kun je hier een kindje sponsoren zodat deze naar school kan. Kosten zijn ongeveer 25 euro per maand. Als je wilt kan ik iets voor je regelen via het centrum waar ik werk. Regelmatig kloppen daar ouders aan met de vraag voor sponsoring. Er volgt dan eerst een gesprek met de familie om te kijken of ze het geld echt nodig hebben en vervolgens worden ze op een lijst geplaatst. Laat maar via de email weten als je interesse hebt (alicevanderkamp@planet.nl).

Een mooie afsluiting van het jaar. Voor de nieuwsgierigen: ik ben vanavond door mijn baas Simon uitgenodigd als zijn danspartner op zijn feestje. Ik heb de familie moeten teleurstellen, maar beloofd dat ik morgen de hele dag aanwezig ben. Ik ben benieuwd!!!!

En nu ga ik nog even een aantal baantjes zwemmen om de conditie op peil te brengen voordat ik weer terug naar Nederland ga....

Tot in 2009!!

  • 31 December 2008 - 11:12

    Frank:

    Hoi Alice,

    Wat vliegt de tijd toch he! het is inderdaad triest die enorme verschillen. Aan de andere kant heeft men denk ik ook wel een relaxed bestaan, als men tenmiste in de dagelijkse levensbehoeften kan voorzien. Die kinderen moeten trouwens wel heerlijk ruiken als ze gewoon in hun broek piesen waar je bijstaat. Daarom zitten er misschien geen ramen in het klaslokaal? Ik vraag me trouwens af of daar de AIDs ook geen nationale ramp is? Ik heb er niets over gelezen, of heb ik wat gemist?

    Wanneer vlieg je weer terug? Dan moeten we daarna zeker eens afspreken om echt bij te kletsen.

    Het ga je goed en een geweldige jaarwisseling toegewenst. Dansend het nieuwe jaar in!

    Groetjes
    Frank

  • 01 Januari 2009 - 18:54

    Lydia:

    Hoi Alice,
    Zojuist weer de jaarlijkse traditionele nieuwjaarsborrel bij je ouders genuttigd. Het was weer druk en gezellig. Ook je nieuwe 'zwager' ontmoet, een leuke vent! Voor jou via deze weg nog even de beste wensen voor het nieuwe jaar en veel plezier met José eind deze week! groeten van Arjan en Lydia

  • 01 Januari 2009 - 19:28

    Tante Emmy:

    Alice,
    leuk om zoveel van je te lezen. We komen net bij je ouders vandaan. Een heel goed 2009 toe gewenst en ik hoop dat je nog veel plezier hebt samen met je zus.
    groeten
    tante Emmy

  • 01 Januari 2009 - 19:47

    Herman, Mirjam En Th:

    Hoi Alice,
    Allereerst de beste wensen voor het nieuwe jaar!! Ook wij zijn bij je ouders geweest voor de`tradtionele`nieuwjaarsborrel. Wat leuk dat je je plan hebt doorgevoerd om dit werk voor een aantal mnd te gaan doen. Erg fijn voor de bevolking daar en voor jou erg leerzaam,toch. Dan kun je maar weer eens zien in wat voor rijkdom de westerse wereld leeft. Heb nog niet alles gelezen maar ga daar zo mee verder, je kunt in ieder geval boeiend je verhaal doen via het log. Nog fijne werkdagen en een fijne vakantie met Jose. Dat jullie nog lekker mogen genieten van jullie 2 weken samen.

    Groet,
    Herman, Mirjam en Thomas.

  • 02 Januari 2009 - 13:00

    José:

    hoi,
    nog maar een paar daagjes en dan kan ik live meemaken wat je allemaal hebt geschreven.
    Nu nog maar eens kijken of ik alle spullen die ik heb gekregen om mee te nemen een beetje handzaam kan inpakken.

    tot zondag !!!
    groeten josé en rob

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burkina Faso, Ouagadougou

Burkina Faso door de ogen van een vrijwilligster

Recente Reisverslagen:

19 Januari 2009

Terug in Nederland

15 Januari 2009

De laatste dagen in Ouaga

12 Januari 2009

Vakantie

07 Januari 2009

Ongewenste avonturen

05 Januari 2009

De laatste les
Alice

Actief sinds 29 Maart 2008
Verslag gelezen: 89
Totaal aantal bezoekers 48001

Voorgaande reizen:

09 Juli 2010 - 29 Juli 2010

Terug naar Burkina

11 Juli 2009 - 02 Augustus 2009

Burkina Faso voor de tweede keer

01 November 2008 - 19 Januari 2009

Burkina Faso door de ogen van een vrijwilligster

30 Juli 2011 - 30 November -0001

Het ruime sop

Landen bezocht: