Gelukkig nieuwjaar - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Alice Kamp - WaarBenJij.nu Gelukkig nieuwjaar - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Alice Kamp - WaarBenJij.nu

Gelukkig nieuwjaar

Door: Alice

Blijf op de hoogte en volg Alice

02 Januari 2009 | Burkina Faso, Ouagadougou

Voor iedereen de allerbeste wensen voor 2009!!!!

Oudejaarsavond begon ingewikkeld. In overleg met de familie had ik Nico gevraagd bij ons te eten. Hij kent de familie en ze hadden al een paar keer naar hem gevraagd. Afgesproken om 19.00 uur. Was ineens de hele familie weg om iets voor zevenen….. Dus maar wat gaan drinken in afwachting van. Toen we om 21 uur terugkwamen was Marina nog niet terug, grand-père verontwaardigd dat er niet voor ons was gezorgd en het aanbod van Sala om nog rijst voor ons te maken heb ik maar afgeslagen in de wetenschap dat dat nog minstens een uur ging duren. Dus snel mijn feestkleertjes aangetrokken (voor de dames: ik had nog een mooie zwarte broek (excuusaankoop want in andere zat een scheur) en blote schouder t-shirt en feestschoenen gekocht voor totaal 15 euro, koopje). Onderweg naar het feest dus uiteindelijk nog maar een broodje ei gegeten bij een klein stalletje van een vriend van Nico. Er was wel eten op het feest maar je weet het hier maar nooit hoe laat en wanneer en ik had het idee dat de drank rijkelijk zou vloeien…..

Aangekomen op het feest dat om 22h volgens de sms zou beginnen (en inmiddels was het voorbij 22h30) bleek ik toch één van de eersten te zijn. De fles champagne die ik had meegenomen viel in goede aarde en als ‘sa belle princes’ werd ik de hemel ingeprezen. Kwam het toch nog allemaal goed die dag. De mannen zijn hier echt ongelofelijke charmeurs trouwens. Het bier, de rum en nog wat dubieuze drankenjes vloeiden rijkelijk dus het frans wat het gemêleerde gezelschap van burkinabé, diverse Europeanen en een canadees, spraken kwam er ook allemaal vlotjes uit. Om 00.00 uur dacht ik nog even hoe gaan we dat hier aanpakken. Gelukkig was ik in de buurt van westerse mensen en werd er gewoon gezoend. Kon ik ondertussen even kijken hoe dat bij de rest ging. Hier ‘luchtkussen’ ze, maar dan in de vorm van de wangen tegen elkaar of de zijkant van de voorhoofden. Daarna champagne en op de straat was er vuurwerk. Dat laatste is trouwens net als in nederland al een week aan de gang. Vervolgens werd er flink gedanst en was er uiteindelijk dan ook nog lekker eten. De gebruikelijke feestmaaltijd hier. En die bestaat uit (koude)frietjes, kroepoek, popcorn, salade (sla komkommer en tomaat) boontjes en gegrilde of gebakken stukjes vlees.

Ik had beloofd dat ik nieuwjaarsdag bij de familie zou zijn. Dus na het uitslapen, en een paar paracetamol want echt veel drank ben ik niet meer gewend, hele familie gelukkig nieuwjaar gewenst. En voor de rest die dag……. gebeurde er bitter weinig. Na de macaronimaaltijd van die middag ben ik net als de rest toch maar even een siesta gaan houden. Kwam goed uit want door het zwemmen en dansen en vervolgens bezweet buiten staan was ik inmiddels goed verkouden geworden. Aan het eind van de middag werd er met Emanuel (de man van Marina) nog afgestemd dat we om 20 uur met de hele familie uit zouden gaan. Daarna vertrok hij op de brommer voor familiebezoek en liet dus vrouw en kind achter. Om 20 uur ging Marina maar eens naar de telefooncel om te bellen waar hij bleef en toen hij om 20.30 nog niet terug was, is Marina maar op de pof wat sandwiches gaan kopen (want geld had ze ook niet gekregen) en hebben we de fles wijn opgedronken die ik een tijdje geleden al had gekocht. Samen trokken we de conclusie toen hij om 23.00 dronken thuiskwam dat de avond nu eigenlijk wel zo gezellig was geweest. (De details van de gesprekken kan ik niet op papier zetten maar waren erg persoonlijk).

En nu…. Gewoon nog een paar dagen werken en dan een week echt vakantie. Samen met mijn zus die begin volgende week uit Nederland komt, nog een stukje meer van het land zien…

  • 04 Januari 2009 - 12:41

    Karla De Ruygt:

    Hallo Alice,

    Ik wens je een fantastisch 2009 toe met veel geluk en gezondheid.

    Hartelijke groeten, Karla

  • 04 Januari 2009 - 15:56

    Marjo:

    Alice, het allerbeste voor 2009. Het concept luchtkussen is wel te gebruiken voor alle nieuwjaarszoenen.
    't Lijkt me een raar idee dat vandaag alweer je laatste werkdag is. Geniet nog een dikke week van je vakantie en vergeet niet foto's te maken.

    Groet,
    Marjo

  • 04 Januari 2009 - 17:39

    Lies:

    He gezellige kletser, hoe is het daar? Mali is erg gaaf! Weet je al wat je met je zus gaat doen? Ik heb nog lekker wat daagjes chillen, heel veel gezien. Kom wel langs met de fotos. Tot snel he!! Veel plezier met je zus! Liefs Lies

  • 05 Januari 2009 - 08:50

    Frank:

    Hoi Alice,

    Ik wens je een zeer sprankelend en relaxed 2009 toe! Je zult vast weer moeten wennen aan het tempo hier. Veel plezier tijdens je korte vakantie, voorspoedige terugreid en ik hoop je gauw weer eens te zien.

    Groetjes
    Frank

  • 05 Januari 2009 - 12:10

    Marjo Arends:

    Hoi Alice,
    Nog de allerbeste wensen voor een gezond en vrolijk 2009. Hier is het lekker koud -10 vanacht en er ligt natuurijs. Veel plezier met je zus, goede vakantie en tot ziens

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burkina Faso, Ouagadougou

Burkina Faso door de ogen van een vrijwilligster

Recente Reisverslagen:

19 Januari 2009

Terug in Nederland

15 Januari 2009

De laatste dagen in Ouaga

12 Januari 2009

Vakantie

07 Januari 2009

Ongewenste avonturen

05 Januari 2009

De laatste les
Alice

Actief sinds 29 Maart 2008
Verslag gelezen: 126
Totaal aantal bezoekers 48024

Voorgaande reizen:

09 Juli 2010 - 29 Juli 2010

Terug naar Burkina

11 Juli 2009 - 02 Augustus 2009

Burkina Faso voor de tweede keer

01 November 2008 - 19 Januari 2009

Burkina Faso door de ogen van een vrijwilligster

30 Juli 2011 - 30 November -0001

Het ruime sop

Landen bezocht: