Sinterklaas of slachtfeest - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Alice Kamp - WaarBenJij.nu Sinterklaas of slachtfeest - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Alice Kamp - WaarBenJij.nu

Sinterklaas of slachtfeest

Door: Alice

Blijf op de hoogte en volg Alice

09 December 2008 | Burkina Faso, Ouagadougou

Terwijl jullie waarschijnlijk allemaal in de ban zijn geweest van Sinterklaas stond hier alles in het teken van de voorbereiding van het slachtfeest gisteren. Natuurlijk, dit feest is bedoeld voor de moslims maar iedereen kent wel iemand die moslim is en dus wordt uitgenodigd om langs te komen en vooral heel veel te eten. Ook ik werd door de familie uitgenodigd om mee te gaan naar een moslim familielid. De vrouwen hadden aangeboden een handje te helpen met koken en ik had aangegeven ook wel te willen helpen.

De pret begon met het slachten van 5 geiten. Door de mannen natuurlijk. Gewoon halsslagader doorsnijden terwijl de geit nog leeft, laten leegbloeden even ophangen en daarna het vlees vakkundig in stukken snijden. De vrouwen doen de rest. Gezien het feit dat ik hier spontaan kieskeurig vegetarisch ben geworden heb ik me hier maar niet mee beziggehouden. Ik vond het snijden van de groente en het schillen van de aardappelen voor de friet meer dan genoeg.

Mee helpen betekent wel dat je zelf niet bij de gasten aan tafel zit, maar dat was eigenlijk ook wel leuk om zo een dagje met de ’meiden’ op te trekken. Die overigens in hun beste kleren en slippers met hakjes op pad gingen, maar daarna de gewone teenslippers en een andere rok aandeden. Ik zal voor de kerst toch maar een mooie jurk laten maken en slippers met hakjes kopen. Op school wordt trouwens groots kerst gevierd voor 90 kids die allemaal 1 ouder mee mogen nemen en dan nog een groot aantal genodigden. Mij is de taak van gastvrouw voor de ouders in de schoot geworpen dus ik mag best een jurk laten maken vind ik.

En vorige week is dan ook eindelijk mijn klasje van start gegaan. Het is nog een hele klas van 12 man geworden. En ze zijn zo enthousiast dat ik ze gewoon aan het einde naar huis moet sturen. Het niveauverschil tussen de leerlingen is wel groot dus van de week maar eens kijken of het niet beter is de groep te splitsen. Wordt nog lastig want de een kan wel lezen en niet rekenen. En van schrijven maken ze bijna allemaal een chaos. Van de week ook huiswerk uitgedeeld dus ik ben benieuwd wat ze daar van brouwen en of het überhaupt iets leesbaars is geworden.

Voor het overige gaat het hier prima, er wordt goed voor me gezorgd en zelfs als ik uit ga krijg ik wijze woorden mee als laat je wel thuisbrengen en niet door de enge straatjes fietsen. Volgens mij valt het allemaal nog wel mee, maar heb ik toch net wat harder gefietst.
Minder fijn was dat de buren, in afwachtng van een doopfeest de volgende dag, het echt nodig vonden om de muziek de hele nacht daarvoor op 10 te zetten en ik dus pas om 6 uur 's ochtends in slaap viel....


Bisou

Nog een smeuiig detail. Vanochtend stonk het zo ontzettend in mijn kamer dat ik nogmaals mijn matras optilde om onder het bed te kijken. Lag daar een muis in staat van ontbinding. Geemancipeerd als ik ben heb ik een van de mannen geroepen, maar, helden dat ze zijn, daar moest toch het dienstmeisje aan te pas komen om muis en de maden die er uitliepen te verwijderen. Hoop dat ze nu echt allemaal dood zijn.....

  • 09 December 2008 - 13:03

    Leonie:

    Groetjes, Misschien zit je nog achter je PC. Heerlijk je verhalen te lezen. Wat een ervaring. Die jurk en slippers met hakken moet je zeker doen. Ben benieuwd.Wij hebben zo ons jaarlijks AN feest. Details pas bij terugkomst.

  • 10 December 2008 - 07:29

    Agnes:

    Hoi Alice, helemaal super om te je zo te volgen. Je schrijft ook lekker nuchter/plastisch... Hier in Nederland is iedereen niet alleen in de ban van sint en kerst-versieringen, maar er waart ook een lelijk virus rond. Longen en bijholten hebben het zwaar te verduren. Op scholen en de BSO veel zieken en geen invallers, dus gewoon "ziek" doorwerken. Volgende week ga ik een dag met je zus naar Brussel. Heel vervelend, zo' dagje uit... Nou, het ga je goed daar en kijk 's avonds toch maar eerst even onder je bed!!

  • 10 December 2008 - 12:42

    Janneke:

    Ha Alice, Leuk om je verhalen te lezen! Krijg veel respect voor je. Vooral als ik lees over de muizen en zie in wat voor " keuken" jij je maaltijd moet bereiden..... Gister AN feest gehad. Was gezellig en veel positieve berichten over KC. Heel veel plezier en sterkte nog. Ik blijf je verhalen lezen.

  • 10 December 2008 - 13:29

    Marjo:

    Ha Alice,
    Je wordt wel 'bacterie resistant' met al je avonturen. Heb je je nog aan de geit gewaagd? Hoop dat je ingewanden het houden. En natuurlijk zo'n jurkje aanschaffen, is goed voor de lokale economie en ze zien er leuk uit op de foto. Foto's met je 'leerlingen' zijn ook prachtig. Succes met lesgeven, lijkt me niet heel makkelijk!
    Hier alles ok,
    liefs Marjo

  • 11 December 2008 - 12:18

    Peter De Bruin:

    Hi Alice,
    ik loop een beetje achter met het lezen van je berichten en zal binnenkort een inhaalslag doen. Even alvast wat nieuwtjes, hoewel de kans bij jou altijd groot is dat je die al lang weet.
    Paul Verburgt gaat 1 april aanstaande weg
    ArboDuo is overgenomen
    140% meer winst t.o.v. 2007
    9% groei in aantal werknemers (arboduo nog niet meegerekend)
    ArboNed neemt afscheid van E.J.
    Evelien Ottink komt er per 1 april als nwe sectormanager bij.
    Volgend jaar hebben we er weer een nieuw label bij: VRIJWERKEN, begeleiding van bedrijven die een slag willen maken met plaats-en-tijd-onafhanelijk-werken.
    je begrijpt, het personeelsfeest van afgelopen dinsdag was weer helemaal top!

    groet
    Peter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burkina Faso, Ouagadougou

Burkina Faso door de ogen van een vrijwilligster

Recente Reisverslagen:

19 Januari 2009

Terug in Nederland

15 Januari 2009

De laatste dagen in Ouaga

12 Januari 2009

Vakantie

07 Januari 2009

Ongewenste avonturen

05 Januari 2009

De laatste les
Alice

Actief sinds 29 Maart 2008
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 48025

Voorgaande reizen:

09 Juli 2010 - 29 Juli 2010

Terug naar Burkina

11 Juli 2009 - 02 Augustus 2009

Burkina Faso voor de tweede keer

01 November 2008 - 19 Januari 2009

Burkina Faso door de ogen van een vrijwilligster

30 Juli 2011 - 30 November -0001

Het ruime sop

Landen bezocht: