Weetjes - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Alice Kamp - WaarBenJij.nu Weetjes - Reisverslag uit Ouagadougou, Burkina Faso van Alice Kamp - WaarBenJij.nu

Weetjes

Door: Alice

Blijf op de hoogte en volg Alice

21 November 2008 | Burkina Faso, Ouagadougou

Beleefdheidsrituelen
Je kunt je hier echt niet gedragen als een nederlander die snel to the point wil komen. Of je iemand nu kent of niet het is een heel begroetingsritueel. Goedemorgen, fijn dat je er bent, hoe gaat het met je en met je familie etc etc… pffff. En zie je de mensen 's middags weer dan is het hele ritueel gewoon opnieuw!!
Wat koop ik iedere dag:
* Café au lait (gesuikerde melk uit blik, water en Nescafé) kost 125 cfa, ongeveer € 0,20
* Broodje, stuk stokboord, prijs is afhankelijk van de grootte ongeveer 50 cfa
* 1,5 liter fles water 450 cfa, maar waterzakjes van 0,5 liter maar 50 cfa
* Flesje fris (halve liter) 300 cfa of soms voor de vitaminen fruitsap 500cfa


Hoe ziet een standaard werkdag eruit (tot nu toe dan want dat kan zo maar veranderen)
* 5 uur schrik ik even wakker van de moskee
* 6 uur word ik vanzelf wakker (kan ik me in NL niet voorstellen)en om 7 uur sta ik dan ook echt op
* Douchen
* Broodje en kopje thee (dat red je hier niet in een half uur: want eerst moet nog houtvuurtje worden gemaakt)
* 8.15 op de fiets naar school al hobbelend over de zandweg en stukje asfalt in 10 minuten (nl tempo)
* Op school word je verwelkomt door ongeveer 90 kids die dan in de maternelle (soort crèche) zitten
Vooral veel handjes schudden en uitgebreid je collega’s begroeten
* Werkzaamheden in de ochtend: bijstand verlenen bij de crèche en 1,5 uur rekenles aan Sala, een meisje dat polio heeft gehad en geen armen heeft. Ze schrijft met de voeten
* 12-15 lunchpauze: lunchen aan de bar om de hoek, samen met de anderen klagen dat dit absurd lang is, wat voorbereidende werkzaamheden voor het alfabetiseringsproject of de les, cybershop)
* 15 uur weer uitgebreid iedereen groeten en tot 18 uur les (voor mij is inhoud van de les nog wisselend omdat het alfabetiseringsproject nog niet is gestart)
* 18.15 weer op het fietsje, maar dan nu in het donker, naar huis. (Hopend op het kunnen meeliften op de lichten van de brommertjes want het is echt pikdonker)
* Douchen in het donker (je bent helemaal rood van al het stof dat hier rondwaait)
* Eten (ik mag niet klagen: iedere dag wat anders en het valt best mee, soms zelfs lekker)
* Beetje kletsen met de familie, Amadine helpen met haar huiswerk, wat lezen, stukje voor de weblog tikken)
* 21.30 uur gaat iedereen ongeveer naar bed en het vreemde is dat ik dan ook echt wel beetje moe ben!!!!

Andere vragen zal ik een ander keertje beantwoorden. Allemaal best ook interessant. En ik heb het zelfs al zover geschopt dat ik met een paar collega's naar het ministerie van onderwijs ben gegaan om te proberen gratis boeken te krijgen voor het alfabetiseringsproject.Ook later daarover meer.

Alice XXX

  • 23 November 2008 - 10:36

    Marita:

    He Alice,

    Wat een avontuur. Klinkt helemaal goed. Erg leuk om ook te lezen over de 'gewone' dingen daar.
    Heel veel plezier.

    Tot emails (voorlopig).

  • 23 November 2008 - 12:51

    Sandra:

    Hallo Alice,
    Wat een belevenissen al allemaal, zeg! Super om dat zo goed te kunnen volgen.
    Blijf vooral genieten van deze bijzondere ervaring!

    Tot mails!

  • 23 November 2008 - 20:39

    Carla:

    hoi Alice,
    ooooooooo wat knap dat je daar zit. Petje af hoor. Wij zitten hier inmiddels in sneeuw (zondagavond en dat doet het nog hier in Apeldoorn). Ik volg je op de voet en heb zeker nog wel vragen. Maar die mail ik je anders nog wel op je gewone mail Wellicht dat je die ook kan lezen.
    Dikke kus van Carla en uiteraard ook van Emma en Marcel

  • 23 November 2008 - 21:14

    Annemarie:

    dikke kus en slaap lekker

  • 24 November 2008 - 10:25

    Agnes:

    Hey, Alice, ik had van Jose natuurlijk al wel h.e.e.a. gehoord, maar het is erg leuk om het zelf te lezen en foto's te zien. Ik heb me gelijk aangemeld voor verdere berichten... Hier in Raalte ligt nu een aardig pakje sneeuw. Vanuit het witte dus een hartelijke groet, succes en vooral ook plezier gewenst, Agnes

  • 25 November 2008 - 15:40

    Marten Groenewold:

    Hoi Alice,
    Wat een andere wereld en accommodaties waar je het nu mee stellen moet, pauzes van bijna 3 uur en de begroetingsrituelen. Inderdaad wel heel anders dan hier in het besneeuwde Nederland met al die haastige mensen die voort vliegen over gladde wegen. Maar als ik het zo lees ook wel goed om zo te proeven en te beleven hoe het er op andere plaatsen in onze wereld gaat. Wij hebben klokken en horloges, maar daar bij jou heeft men meer oog voor elkaar en de tijd.
    Hartelijke groet en vooral ook bewondering voor wat je doet. Marten Groenewold

  • 25 November 2008 - 21:53

    Wijp:

    Hi Bella,

    Ik zie de foto's nu voor het eerst en denk.....ga het maar even lezen. Ik geef zo wel aan of ik me zorgen moet gaan maken.....

    Ciao Wijp

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Burkina Faso, Ouagadougou

Burkina Faso door de ogen van een vrijwilligster

Recente Reisverslagen:

19 Januari 2009

Terug in Nederland

15 Januari 2009

De laatste dagen in Ouaga

12 Januari 2009

Vakantie

07 Januari 2009

Ongewenste avonturen

05 Januari 2009

De laatste les
Alice

Actief sinds 29 Maart 2008
Verslag gelezen: 194
Totaal aantal bezoekers 48040

Voorgaande reizen:

09 Juli 2010 - 29 Juli 2010

Terug naar Burkina

11 Juli 2009 - 02 Augustus 2009

Burkina Faso voor de tweede keer

01 November 2008 - 19 Januari 2009

Burkina Faso door de ogen van een vrijwilligster

30 Juli 2011 - 30 November -0001

Het ruime sop

Landen bezocht: