Kennismaking op papier - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Alice Kamp - WaarBenJij.nu Kennismaking op papier - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Alice Kamp - WaarBenJij.nu

Kennismaking op papier

Door: Alice

Blijf op de hoogte en volg Alice

05 November 2008 | Nederland, Amsterdam

Burkina Faso? Waar ligt dat eigenlijk? Wat voor land? Hoeveel mensen wonen er? Welke taal spreken ze? Een paar van de vele vragen die ik afgelopen dagen heb gehad. Een kleine samenvatting

Ligging
Burkina Faso (vroegere naam Opper Volta) ligt in West Africa. Het grenst aan onder andere Mali, Niger, Benin, Togo, Ghana en Ivoorkust

Geschiedenis
BF is een voormalige Franse kolonie. En onder druk van het franse moederland moest Opper Volta zich na de eerste wereldoorlog volledig toeleggen op de katoenproductie. Dit werd geen succes, mede door grote droogte en sprinkhanenplagen Hongersnood was het gevolg. Honger en ellende bepaalden lang het imago van het land. Na diverse politieke schermutselingen en staatsgrepen in de jaren 80 koos BF voor een meerpartijen democratie en werd de vrije markt omarmt. Dat heeft gewerkt.

Economie
Burkina Faso behoort met een inkomen van (1996) $ 300 per hoofd van de bevolking tot de armste landen van de wereld. De bodem bevat vrijwel geen natuurlijke rijkdommen, het land grenst nergens aan zee en de kortste afstand tot de kust bedraagt ca. 800 km. Van de beroepsbevolking is 84% werkzaam in de landbouw. Door het gebrek aan goede grond en werkgelegenheid zijn vele Burkinezen genoodzaakt werk te zoeken in de naburige kuststaten. Het land heeft zwaar te lijden gehad van de droogteperiode van 1968 tot 1974; ook daarna heeft de landbouwopbrengst geleden onder de droogte

Religie
De meerderheid van de bevolking (ca. 70%) belijdt traditionele natuurreligies; 25% behoort tot de islam, die vooral in het noorden en westen van het land sterk is vertegenwoordigd; 10% van de bevolking is overgegaan tot het christendom, merendeels tot het rooms-katholicisme. Er is een rooms-katholiek aartsbisdom (Ouagadougou) met acht bisdommen.

Nog wat feitjes
Burkina Faso betekent ‘land van oprechte mensen’
Het is er 1 uur vroeger dan in Nederland
Temperatuur ongeveer 30 graden
Ze spreken frans of een lokaal dialect Mossi
14 miljpen mensen waarvan 1,3 miljoen in de hoofdstad ouagadougou
6,5 x zo groot als Nederland, 54 inwoners per km2 (in nl 485)
Leeftijdsverwachting is ongeveer 50 jaar
1 op de 10 levendgeboren kinderen sterft
Een vrouw heeft gemiddeld 6,5 kinderen
Slechts 1 op de 3 Burkinabe kan lezen en schrijven
Er is 1 spoorlijn waar een paar keer per week een trein over rijdt.

Kortom niet te vergelijken met ons kleine welvarende landje. Ik denk dat ik me redelijk kan voorstellen hoe het is om er een te wonen maar of mijn gedachten de werkelijkheid zijn zal ik pas ervaren als ik er echt ben.

A bientôt, dan meer over mijn project en misschien ook mijn toekomstige familie.
Alice

• 06 November 2008 - 19:51

Jan En Ans Hansen:

Hallo Alice, wat goed van je om ook daar eens te zien hoe het is in Afrika, volgens mij kunnen wij er met onze caravantourclub,(de Hakas) jou daar niet komen bezoeken,maar het lijkt ons een heel mooi land met oprechte mensen. prachtig.Wij missen eigenlijk in je inleiding het motief waarom naar dit land e.d. Mooie reis Ans en Jan veel succes.

• 07 November 2008 - 15:59

Frank:

Hoi Alice,
    Nog even en dan gaat je grote avontuur beginnen. Ik wens je een hele leuke en leerzame tijd toe. Ik ben er vast van overtuigd dat je daar ook daadwerkelijk iets kunt brengen. Al is het maar iets van je genegenheid en belangstelling voor de mensen. Stel je verwachtingen niet te hoog, dat is wel de grote de les die onze dochter in Ivoorkust heeft geleerd. Men zit over het algemeen echt niet op je te wachten, of je moet met een ticket naar Europa aankomen..!
    Hoe dan ook het zal een geweldige levenservaring zijn die niemand van je kan afnemen. Bon voyage en heel veel plezier toegewenst. We zullen je nauwlettend volgen in dit digit-dagboek.

Groetjes van je oud collega,

Frank